English Svenska
Hem

Tidslinjen

Renässansen – stränga förordningar (omkring 1400-1630)

De vanligaste smyckena bland de förmögna var praktfulla halskedjor av guld, hängsmycken, ringar och hattagraffer – ett slags prydnadsspännen. Stenar som ofta användes i 1500-talets smycken var diamanter, rubiner, smaragder och safirer. Pärlor och emaljarbeten förekom också.

Smyckena bars för att visa makt och rikedom, men också som skydd mot onda makter eller för att bringa lycka. Vem som helst kunde inte bära vilket smycke som helst – det fanns förordningar som skulle begränsa lyxkonsumtion och markera sociala gränser.

Smyckena tillverkades för hand av skickliga guldsmeder. Det fanns också stränga regler kring vem som fick arbeta med guld, emalj och ädelstenar.

Barocken – blommor och glitter (omkring 1630-1730)

Blommor och diamanter var nyckelord för smyckekonsten under 1600-talet. Smyckemodet förändrades med tryckta mönsterbilder som spreds från Paris och inspirerade guldsmeder i övriga Europa. Broschen blev modesmycket. Smycken av guld, emalj, pärlor och slipade ädelstenar som syddes fast direkt på klädesplagget blev mycket populära bland de förmögna. Nu hade man lärt sig fasettslipa ädelstenarna så att de glittrade ännu mer. Världshandeln ökade och fler smyckestenar kom i omlopp.

Rokokon – diamanter och pärlor (omkring 1730-1780)

Diamanter och pärlor blev rokokons kännetecken. Diamanterna infattades ofta i silver för att de skulle bli ännu mer bländande i den vita metallen. Smyckets baksida var ofta av guld. Hovets kvinnor använde kostbara så kallade ”bröstsmycken”. De började i urringningen och avslutades avsmalnande nedtill på klänningslivet. Så kallade ”girandoler” – ett slags örhängen med tre kläppar – var moderna, liksom bandrosetter.

Klassicismen – antiken inspirerar (omkring 1780-1850)

Modet och smyckekonsten präglades av inspiration från Grekland och Rom, genom arkeologiska utgrävningar av antika städer. Till tunna bomullsklänningar med högt skuret liv användes smycken i enkla former. Stora ringformade örhängen var en nyhet, liksom halsband sammansatta av smala kedjor. Nu kom också ringar och medaljonger med motiv från den klassiska arkitekturen. Kaméer (ädelstenar med bild i upphöjd relief) och smycken av polerat stål blev efterfrågade.

Historicismen – fortsatt bakåtblickande (omkring 1850-1895)

1800-talet var en tid med stora ekonomiska, politiska och sociala förändringar. Smyckemodet präglades även fortsättningsvis av ett ökat historiskt medvetande och ornament från äldre tiders smycken återanvändes.

Fabrikstillverkade modesmycken i billigare material, bijouterier, blev allt vanligare. Bilder av nya modevaror spreds i modetidskrifter och tidningar. Resandet ökade med de nya ångbåtarna och tågen – modet nådde ut snabbare, till allt fler.

I konstnärliga kretsar och i de högre samhällsskikten fanns en oro för att den folkliga kulturen höll på att försvinna. En nationalromantisk stil utvecklades i dräkt och smycken, utan koppling till den lokala användning och den funktion som exempelvis folkdräkten hade haft tidigare.

Jugend – naturen inspirerar (omkring 1895-1915)

Jugendstilen, i Frankrike kallad art nouveau, hämtade sina förebilder i naturen med djur och växter som dekorativa ornament. Även kvinnokroppen gav inspiration. Den franska versionen av stilen var dominerande, men samtidigt förekom en mer geometrisk variant, särskilt i Österrike och England. Smyckena tillverkades både för hand och maskinellt. Alla tänkbara material förekom: tenn, horn, järn, trä, silver och guld.

Många av Europas länder industrialiserades under 1800-talet. Jugendstilen uppkom i strävan efter att hitta en ny stil för den nya tiden, helt fristående från de gamla.

1900-talet – århundradet då allt är tillåtet

Smyckekonsten förändrades oerhört under 1900-talet. Personligt utformade smycken har alltid varit åtråvärda, men från 1960-talets början gick smyckekonsten nya vägar. Influenser från andra konstformer och användandet av ovanliga, ofta billiga material skapade ett mer individuellt smyckemode. Givetvis förekom ett traditionellt smyckemode parallellt med denna nya konstform.

1500-talet

1600-talet

1700-talet

1800-talet

1900-talet

Ring, 1500-tal Foto Elisabeth Eriksson

1Ring, 1500-tal

Fingerringens framstycke har en figurkomposition som ofta kallas "Sankta Anna själv tredje", och föreställer Sankta Anna (jungfru Marias mor), jungfru Maria och Kristusbarnet. Fingerringar var oerhört populära under renässansen. De bars på handens alla fingrar – utom långfingret som under den romerska kulturen ansågs orent, eftersom det oftast användes vid toalettbestyr. Man bar även ringar på de yttre fingerlederna.

Ring, omkr. 1600 Foto Elisabeth Eriksson

2Ring, omkr. 1600

Turkos-stenen har fått sitt namn efter franskans pierre turquoise,"turkisk sten". Namnet är en missuppfattning eftersom stenen inte finns i Turkiet, men däremot i Iran. Handeln mellan Turkiet och Västeuropa under medeltiden gjorde att stenen associerades till Mindre Asien. Turkosen bröts i Sinai redan 4000 år före Kristus och har varit populär under olika tidsperioder.

Armband, 1600-talets första hälft Foto Elisabeth Eriksson

3Armband, 1600-talets första hälft

Armband bars ända fram till 1800-talets mitt alltid i par. Dessa har lås med två vapensköldar för ätterna Stake och Oxehufwud. Enligt uppgift har armbanden tillhört Elisabeth Oxehufwud som gifte sig med Johan Stake 1635. Kanske ansågs stenarna och deras placering ha en magisk kraft? Varje sten sitter i en så kallad kistinfattning där metallen täcker sidorna.

Hängsmycke, 1600-talets första hälft Foto Lisa Gartz

4Hängsmycke, 1600-talets första hälft

Hängsmycken var populära på 1600-talet. Ofta var de uppbyggda som detta - överst en ögla för kedjan, därefter ett ornamenterat mittstycke och nedtill en orientalisk pärla. Gustav II Adolfs bild förekommer på många hängen, minnesmedaljer och halsband tillverkade i Tyskland strax efter år 1632, då kungen stupat i slaget vid Lützen. På frånsidan finns bokstäverna GARS (Gustavus Adolphus Rex Suecia) under kunglig krona.

Örhängen, 1600-talets andra hälft Foto Frida Lönnberg

5Örhängen, 1600-talets andra hälft

Örhängen för hål i öronen (krokarna saknas). Den övre delen kan öppnas och är en liten gömma för överraskningar. Båda innehåller en liten ullsax av stål. Det sena 1500-talets hårmode med tillbakakammat hår gjorde att öronen syntes. Detta inspirerade guldsmederna att tillverka örhängen inte bara för kvinnor utan även för män, som oftast bar endast ett örhänge.

Ring, 1600-tal Foto Elisabeth Eriksson

6Ring, 1600-tal

Den här typen av ringar har varit på modet ända från 1600-talet och fram till och med hela 1900-talet. Ringen kan mycket väl vara tillverkad i Sverige. De röda stenarna, granater, kunde vara en symbol för kärlek, men också för tillgivenhet, kraftfullhet och behagfullhet. Granaten användes redan i det forntida Egypten och ända fram till första delen av 1900-talet. Idag har nya gruvor hittats med gröna granater vilket gjort att stenen åter blivit populär.

Ring, 1700-talets mitt Foto Elisabeth Eriksson

7Ring, 1700-talets mitt

I gamla inventarieförteckningar från 1600- och 1700-talen står det ofta att ett smycke innehåller "svenska diamanter", det vill säga bergkristaller. Denna ring från 1700-talet har ett åttkantigt framstycke med nio infattade folierade bergkristaller. Det var mycket vanligt att vita stenar infattades i silver för att deras strålglans skulle förstärkas.

Örhängen, 1700-talets mitt Foto Elisabeth Eriksson

8Örhängen, 1700-talets mitt

Örhängen och broscher med en rosettformation överst, därunder bladverk och slutligen tre hängande kläppar, kallas "girandoler". Ordet kommer från franskan och betyder kandelaber, en stor ljusstake. Diamanter, fasettslipade bergkristaller eller glasstenar blev några av de mest omtyckta smyckestenarna under rokokotiden. För att bli ännu mer strålande infattades den fasettslipade stenen i en så kallad täckt fattning, med en liten bit silverglänsande folie under själva stenen.

Halsband och örhängen, 1700-talets senare del Foto Elisabeth Eriksson

9Halsband och örhängen, 1700-talets senare del

Garnityr som det här, av glas och oäkta metall, var vanliga under rokokotiden särskilt i England och Frankrike. För att ge smyckena extra lyster har glasstenarna försetts med folie på baksidan. Halsbandet knöts i nacken med ett sidenband. Färg var ett viktigt inslag i 1700-talets smycken. Ibland användes ädelstenar i regnbågens alla färger. Här har tillverkaren använt fasettslipade glasstenar som färgats genom tillsatser av metallsalter i glasmassan.

Brosch, 1700-talets senare del Foto Jessica Karlsson

10Brosch, 1700-talets senare del

Ägretten (från det franska ordet aigrette som betyder fjäderbuske eller plym) skulle smycka den kvinnliga håruppsättningen eller mannens hatt. Den förekom endast i de högsta sociala skikten och kunde vara besatt med diamanter, eller som här med enklare stenar. Ägretter var på modet under 1600- och 1700-talen. De kom åter i bruk omkring sekelskiftet 1900.

Ring, 1795 Foto Elisabeth Eriksson

11Ring, 1795

Ringens silhuett föreställer teologie doktorn P. P. Ekelund och är målad i tusch på ett guldbleck, täckt av en välvd glasskiva. Även broscher, medaljonger och snusdosor dekorerades med silhuetter. Konstarten sägs ha introducerats 1759 av Etienne de Silhouette som var finansminister under den franske kungen Ludvig XV. Den blev särskilt omtyckt i Tyskland och England. Silhuetter användes också som sorgsmycken, framför allt i England.

Skärpspänne, 1700-talets senare del Foto Jessica Karlsson

12Skärpspänne, 1700-talets senare del

Dräktspännets medaljonger är målade på elfenben i vitt mot blå fond. Konstnären ville efterlikna det så kallade biskviporslinet som den berömda engelska Wedgwoodfabriken tillverkade på 1700-talet. Spännet har ett ramverk av fasettslipade stålstift. Smycken av stål tillverkades redan under renässansen i både England, Frankrike och Tyskland. Det svenska stålet var berömt redan på 1700-talet och användes i den kontinentala smyckeindustrin.

Örhängen, 1809 Foto Frida Lönnberg

13Örhängen, 1809

Örhängena, själva kroken saknas, är dekorerade för att likna pilkoger (fodral för pilar). Stora runda papperstunna guldörhängen, kallade kreoler, blev oerhört populära vid 1800-talets början. De första beläggen att män och kvinnor prytt sina öron daterar sig till 3000-talet före Kristus, men antagligen har man gjort det långt tidigare än så.

Garnityr, 1810-1820-tal Foto Thomas Adolfsson

14Garnityr, 1810-1820-tal

Garnityret här är märkt "Geiss a Berlin", geiss betyder gjuta på tyska. Det förekommer i stort sett två typer av stålsmycken. Den ena sorten består av små metallstift som fasettslipas och monteras till smycken. Den andra sorten, som garnityret här, göts och kallas ofta "Berliner Eisen". Eisen är det tyska ordet för järn. Den kungliga preussiska järnmanufakturen var känd för sina precisionsgjutningar. Berliner Eisen sågs egentligen aldrig som ett billigt ersättningsmaterial för guld och silver, utan var eftertraktat och populärt vid den här tiden.

Garnityr, 1800-talets mitt Foto Frida Lönnberg

15Garnityr, 1800-talets mitt

Kaméer, gravyrer i relief, av lava började tillverkas i Italien under mitten av 1800-talet. De var resesouvenirer, ofta skulpterade av lava från vulkanen Vesuvius. Lavakaméer användes gärna till sorgdräkt, då den första djupa sorgen var över. Kaméer har tillverkats ända sedan 2000 före Kristus. De flesta som snidades på 1800-talet var snäckskalskaméer, men stenkaméer förekom också. Vanligaste motiven var kvinnohuvuden och klassicistiska motiv.

Brosch, 1840-1850-tal Foto Lisa Gartz

16Brosch, 1840-1850-tal

På världsutställningarna i London 1851 och i Paris 1855 visade guldsmederna upp smycken som var dekorerade med blommor av guld och emalj, oftast blå eller grön. Vid den här tiden fick medelklassen förbättrad ekonomi, vilket ledde till att efterfrågan på smycken ökade. Perioden brukar kallas nyrokoko och nu började formgivarna, särskilt guldsmederna, arbeta med naturalistiska former där växter och djur var de stora inspirationskällorna.

Medaljong, 1885 Foto Frida Lönnberg

17Medaljong, 1885

Medaljongen blev det sena 1800-talets favoritsmycke. Den hade ofta ett fällbart lock där det kunde gömmas en hårlock, ett miniatyrporträtt eller ett fotografi. Medaljongerna kunde vara av guld med infattade ädelstenar, i enklare sammanhang var de av silver eller förgylld metall. I medaljongen finns svartvita fotografier av en man och en kvinna, tagna under 1860-talets andra hälft. Kanske ägarens föräldrar? Medaljonger var annars vanliga fästmansgåvor.

Hängsmycke, omkr. 1900 Foto Jessica Karlsson

18Hängsmycke, omkr. 1900

Hänget är tillverkat i Paris av Frankrikes främste guldsmed under jugendtiden – René Lalique (1860-1945). Det ingår i en serie om de fyra årstiderna och föreställer hösten. Efter utbildning i Paris och London började Lalique formge för de stora juvelhusen Cartier och Boucheron. 1886 öppnade han egen verkstad. Lalique ställde ut på Världsutställningen i Paris år 1900 och fick enorma framgångar. 1910 köpte han ett glasbruk i Combes-la-Ville (fortfarande verksamt) och övergav juveltillverkningen.

Pärlcollier, omkr. 1900 Foto Mats Landin

19Pärlcollier, omkr. 1900

Denna typ av halsband kallas i England dog collar och i Frankrike collier de chien, vilket betyder "hundhalsband". De ska sitta tätt runt halsen. Halsbanden blev moderna på 1880-talet och många av dåtidens kungliga och högadliga damer bar dem fram till omkring 1910. Halsbandet består av 1650 orientaliska pärlor uppträdda i femton rader, avdelade av vertikala stavar av vitt guld, besatta med ceylonsafirer och många små diamanter.

Brosch, omkr. 1900 Foto Jessica Karlsson

20Brosch, omkr. 1900

Broschen av tenn har jugendstilens mjuka organiska former. Tenn blev åter populärt i början av 1900-talet. Det var ett "äkta" material liksom silver och guld. Inom den engelska Arts & Craftsrörelsen formgavs många tennsmycken, vilket inspirerade silversmeder i hela Europa. Många silver- och guldsmeder undvek att arbeta med dyrbara fasettslipade stenar under jugendperioden. De använde sig hellre av caboconslipade – slätt slipade och välvda – smyckestenar där bärnsten var ett omtyckt material.

Hängsmycke, ringar, örhängen och armband, 1938-1943 Foto Mats Landin

21Hängsmycke, ring, örhängen och armband, 1938-1943

Strax före 1930 började Wiwen Nilsson (1897-1974) formge sina unika smycken – hängsmycken, armband, ringar och broscher i strama geometriska former. Vanligen arbetade han i silver och när han infattade stenar var det i första hand onyx och fasettslipade bergkristaller. Hängsmyckena blev mest uppmärksammade. "Ett smycke för den moderna kvinnan" skrev 1930-talets modeskribenter. Wiwen Nilssons smyckekonst visar prov på en stringent modernism av högsta kvalitet.

Armring, 1974 Foto Frida Lönnberg

22Armring, 1974

Armringen är tillverkad av Sigurd Persson 1974. Redan på 1960-talet hade flera silversmeder börjat experimentera med alternativa material. Plastsmycken blev några smyckekonstnärers svar på den lyxfientliga stämningen som rådde inom vissa konstnärskretsar. Ädelsmeden Sigurd Persson (1914-2005) var en av 1900-talets största formgivare. Han fann ofta sin inspiration i naturen men lät formen få stiliserade drag. Sigurd Persson har varit banbrytande på många områden inom sin formgivning.

Halsband, 1982 Foto Mats Landin

23Halsband, 1982

Halsbandet "Singoalla" av Kristian Nilsson var ett beställningsarbete år 1982. Få svenska smyckekonstnärer har berört och upprört betraktarna som Kristian Nilsson (1942-1989). Nilsson utbildade sig på Konstfack i Stockholm 1965-69, och fick sin gesällutbildning hos guldsmeden Bengt Edvall. Hans smycken skapade en scenförändring inom smyckekonsten i Sverige.